29 lipca 2013

[Sneaky Ritual] Nowy, lepszy rogal, ..., znaczy się z makiem (wpis zaktualizowany)?

W dzisiejszym wpisie zamierzam pomóc osobom grającym moją ulubioną klasą Rogue. Nędzie to wpis bardzo ogólny, który myślę iż dobrze powinien wprowadzić wszystkich w podstawy tej klasy.

Na poczatku chciałem zauważyć iż nazwa naszej klasy to rOGUe a nie rOUGe. Te pierwsze słowo oznacza łotrzyka to drugie to kosmetyk dla używany przez kobiety do "bóg wie czego, ale efekt czasami jest wspaniały".
Skoro mamy już wyjaśnione iż gramy Cichym Zabójcą a nie "Różowym, Upacynkowanym Jednorożcem", omówmy co oferuje nasza klasa.



Rogal to typowa klasa mele, która o ile nie wybierzemy talentu Shrunken Toss nie ma prawie nic do zaoferowania w walce na dystans. Nasze 3 ścieżki którymi możemy podążać:
- Assassination - specjalizacja oparta o sztylety pięknie upaćkane w przygotowanych przez nas truciznach
- Combat - specjalizacja oparta o bronie 1-ręcznie ale "nie sztylety" w którym główną koncepcją walki jest "zabicie przez proste zatłuczenie"
- Subtelity - specjalizacja polegająca na subtelnym wbijaniu ostrza naszego sztyletu tam gdzie najbardziej boli, co często sprowadza się do tak kontrowersyjnych "ataków od tyłu".

Moje ulubione specjalizacje to Assasination i Subtelity. Mam jakieś straszne uprzedzenie do drzewka Combat i od czasów mniej więcej połowy dodatku Burning Crusade nigdy nie wybierałem tego specca. Mimo wszystko na potrzeby blogu pewnie pogram nim jakiś czas.

Skoro omówiliśmy sobie czym jest nasza klasa oraz jakie specjalizacje są dla nas dostępne, to czas chyba ka krótkie streszczenie na temat tego - co oznacza tak na prawdę gra naszym cichym zabójcą.

Jeśli ktoś nigdy nie grał rogalem to wydaje mu się iż gra tą klasą jest bajecznie prosta i bardzo łatwo kogoś pokonać (nawet dziś miałem kilka "ciekawych" wiadomości prywatnych od osób, które postanowiły mi nawrzucać po tym jak kilkakrotnie zginęły z mojej ręki w BG) Niestety - nic bardziej mylnego. Aby grać rogalem nawet na średnim poziomie, wymagana jest bardzo duża wiedza, nie tylko o tym co mamy we własnym arsenale, ale też o tym co czai się z drugiej strony.

Dlaczego tak się dzieje?
MoP to nie Cata gdzie Rogale mieli do dyspozycji szereg bardzo silnych defensywnych cooldownów, pasywnych umiejętności oraz totalnie przegięte legendarne sztylety.
W "Rzeczywistości Pandarystycznej" nieuważny, bądź początkujący adept sztuki skradania ginie w przeciągu 2 - 3 global cooldownów co oznacza tak na prawdę 1 dobry stun. Do tego też praktycznie nie zadaje obrażeń, bo siedzi non stop albo w roocie albo fearze.

Jakie są elementy na których musimy się skupić aby lepiej grać naszym rogalem (uwaga, jako że praktycznie każdy z punków kwalifikuje się na oddzielny wpis to dziś zrobię jedynie krótkie przejście przez wszystkie elementy)?
1. (Uwaga będzie nudnie!) Sterowanie i Key Bindings.
Jeśli sądzicie iż gra rogalem w PvP jest możliwa bez dobrze skonfigurowanej klawiszologii i przy obracaniu postacią za pomocą klawiszy to jesteście w wielkim błędzie i tak na prawdę radzę poszukać jakiejś innej klasy.

2. Energia.
Na pierwszy rzut oka wydaje się iż odnawia się ona dosyć szybko i nie powinno być z nią problemów. Niestety nic bardziej mylnego! Poprawne zarządzanie energia którą posiadamy to tak na prawdę podstawa gry rogalem!
Brak głupich 5 punktów energii może zaważyć o wygranej bądź przegranej. Niestety jak się okaże przy lepszym poznaniu klasy, czasami uzyskanie tych głupich kilku punktów będzie wymagało dużej kontroli i samodyscypliny.
Przykład - Używacie Shadow Dance, ale używacie go kiedy macie 10 punktów Energii .... zanim zdązycie zadać drugi Ambush nasz wspaniały Buff o wielkim potencjale kończy swoje działanie i tak na prawdę nie uzyskaliśmy nic.

3. Finishery i wykorzystanie Combo Points
Niestety w Rzeczywistości Pandarystycznej żonglerka finisherami jest tak złożona iż jeśli chcielibyśmy mieć pewność iż utrzymujemy wszystkie kluczowe buffy i debuffy to zupełnie nie starcza czasu i energii na zadawanie konkretniejszych obrażeń.
Przykład - Spróbujcie utrzymać aktrywne, Slice and Dice, Recuperate, i Repture oraz zaoszczędzić wystarczającą ilość CP na stuny oraz aby mieć pewność iż podczas tego stunu wszystkie te elementy są aktywne?

4. Gra Defensywna
Niestety - grając rogalem mamy najmniej pasywnych umiejętności któe pozwalałyby nam na przeżycie w starciu z innym graczem.
Tak na prawdę mamy najmniejszy efektywnego HP ze wszystkich klas. Co śmieszne, nasz Armor przekłada się nawet na dużo niższy niż ten klas grających jako Cloth (Magowie Mają swoje armory, Prieści mają shieldy, Lock ma gigantyczną pólę HP oraz Shield)
Dlatego też gra rogalem w defensywie jest tak ciężka i wymaga od nas bardzo dużo uwagi.
Przykład - otwieracie na Wariorze - kończy się wasz stun, jeśli nie wciśniecie Faint przed samym jego końcem to przeważnie po 2 global cooldownach siedzicie pełni strachu przed "czerwonym warriorem" mając około 40% życia.

5. Cooldowny
Gra rogalem opiera się w niesamowitym stopniu na użyciu cooldownów. Niestety nasze cooldowny są dalekie od Auto Win-ów innych klas. Efektywne wykorzystanie cooldownów jest czynnikiem któy odróżnia dobrego rogala od słabego.
Co więcej efektywnego ich wykorzystania nie można się po prostu nauczyć czytając poradniki, część z naszych cooldownów musi być po prostu używana na poziomie mięśniowym, gdyż często jest zbyt mało czasu aby się zastanowić "... aha teraz by był dobry moment na CLoak of Shadows"
Przykład - świetny skill Combat Radiness, jeśli użyty w niewłaściwym momencie nie da wam praktycznie nic, ale kiedy wiemy jak go użyć powoduje niesamowity wzrost przeżywalności i możemy spokojnie tankować warriora kiedy trwa. Ale trzeba wiedzieć jak go użyc!

6. Sprzęt
Bez sprzętu przynajmniej na średnim poziomie jesteśmy w MoP-ie mięsem armatnim i niestety nie stanowimy jakiegoś strasznego zagrożenia.

7. Mobilność
Niestety rogal jako klasa jest bardzo podatna na wszelkiego rodzaju root-y i slowy. Wymaga to od gracza bardzo dużej kreatywności aby unkinąć sytuacji w której jesteśmy zupełnie odsłonięci i nasz przeciwnik "wali do nas" ze wszystkiego co ma w swoim arsenale.

8. Wytrwałość w nauce
Niestety grania rogalem nie nauczymy się z dnia na dzeń. Specyfika klasy oraz jej liczne obszary w których jest na prawdę słaba powodują iż wielu graczy zaczyna grę rogalem aby szybko się zniechęcić do tej klasy.
Jeśli liczycie na niesamowite efekty w krótkim czasie to raczej polecam Warriora czy DK-cza, bo są to klasy z których w krótkim czasie da się dużo więcej wycisnąć, jeśli jednak jesteście na tyle wytrwali aby uczyć się z kolejnych porażek to Rogal jest tak na prawdę zupełnie jak Mag - do niczego w słabych rękach, ale po też czysty artyzm w rękach dobrego gracza!

To tyle na dziś - może nie było za dużo mięsa, ale na to przyjdzie czas w kolejnych wpisach. Powodzenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz